Güncel Dil ve Konuşma Terapisi Modelleri
- Tarih Temmuz 21, 2023
1. Bireyselleştirilmiş Dil ve Konuşma Terapisi
Dil ve konuşma terapisi, bireyselleştirilmiş yaklaşımlar kullanarak bireyin özel ihtiyaçlarını karşılamayı amaçlar. Bireyselleştirilmiş terapi, bireyin yaşına, dil gelişim düzeyine, zorluklarının türüne ve diğer bireysel faktörlere göre düzenlenir. Terapistler, bireyin güçlü ve zayıf yönlerini dikkate alarak özel terapi programları oluştururlar. Bireyselleştirilmiş terapi, daha etkili sonuçlar elde edilmesine ve bireyin dil ve iletişim becerilerinin geliştirilmesine yardımcı olur.
2. İşbirlikçi Dil ve Konuşma Terapisi (Collaborative Language & Communication Therapy – CLCT)
CLCT, bireyin dil ve konuşma terapisi sürecine aktif olarak katılmasını teşvik eden bir yaklaşımdır. Terapistler, bireyin ilgi alanlarını ve günlük yaşam etkinliklerini terapi sürecine dahil ederek, motivasyonu ve katılımı artırırlar. Bireyin terapi sürecine aktif katılımı, dil ve iletişim becerilerinin günlük yaşamda daha etkili bir şekilde kullanılmasına ve öğrenilen becerilerin kalıcılığının artmasına yardımcı olur.
3. Alternatif ve Artırılmış İletişim (AAC)
AAC, dil ve konuşma becerilerinde zorluk yaşayan bireylere iletişim kurmaları için alternatif yollar sağlar. Bu yaklaşım, dil ve konuşma yeteneğini sınırlayan çeşitli koşullara sahip olan bireyler için kullanışlıdır. AAC, işaret dili, semboller, iletişim kartları veya elektronik cihazlar gibi farklı yöntemleri içerebilir. Bireyin ihtiyaçlarına ve tercihlerine göre uygun AAC yöntemleri seçilir ve iletişim becerilerinin geliştirilmesine destek olur.
4. Sosyal İletişim Becerileri Terapisi
Sosyal iletişim becerileri terapisi, bireyin sosyal etkileşim ve iletişim becerilerini geliştirmeyi hedefler. Bu terapi, göz teması kurma, jest ve mimik kullanma, duyguları tanıma ve başkalarıyla etkili bir şekilde etkileşime girme gibi becerileri içerir. Sosyal iletişim becerileri terapisi, otizm spektrum bozukluğu ve diğer sosyal beceri zorlukları yaşayan bireyler için özellikle önemlidir.
5. Ödül ve Motivasyon Temelli Terapiler
Bu terapi modelleri, bireyin dil ve konuşma becerilerini geliştirmek için ödüllendirme ve motivasyon kullanır. Birey, hedeflenen dil ve iletişim becerilerini gösterdiğinde ödüllendirilir, bu da istenen davranışların daha sık tekrarlanmasına yol açar. Ödül ve motivasyon temelli terapiler, bireyin terapi sürecine daha olumlu bir tutumla yaklaşmasına ve daha iyi sonuçlar elde etmesine yardımcı olur.
6. Teknoloji Destekli Dil ve Konuşma Terapisi
Teknoloji, dil ve konuşma terapisi süreçlerini desteklemek için de yaygın olarak kullanılır. Özellikle dijital oyunlar, uygulamalar ve öğretim materyalleri, dil ve iletişim becerilerinin eğlenceli ve etkili bir şekilde geliştirilmesine yardımcı olabilir. Teknoloji destekli terapi, bireyin dikkatini çekerken aynı zamanda dil ve konuşma becerilerini de geliştirmesine yardımcı olur.
Sonuç
Dil ve konuşma terapisi, dil ve iletişim becerilerinde gecikme veya eksiklik yaşayan bireylerin yaşam kalitesini artırmayı hedefler. Güncel terapi modelleri, bilimsel temellere dayalı olarak bireylerin ihtiyaçlarına göre özelleştirilir ve farklı teknikleri içerir. Bu terapiler, bireyin dil ve iletişim becerilerinin geliştirilmesine ve günlük yaşamda daha bağımsız ve etkili bir şekilde iletişim kurmasına yardımcı olur. Dil ve konuşma terapisi, erken yaşlarda başlayarak en iyi sonuçların elde edilmesini sağlayabilir ve bireylerin sosyal ve akademik başarılarını artırmalarına destek olabilir. Her bireyin dil ve iletişim zorlukları farklı olduğundan, bireyselleştirilmiş yaklaşımların kullanılması, terapi sürecinin başarısı için önemlidir.
Ancak, uygulamalı davranış analizi (Applied Behavior Analysis – ABA) dil ve konuşma terapisi alanında en yüksek başarı oranlarına sahip terapi modellerinden biri olarak kabul edilir. ABA, dil ve konuşma terapisi için bilimsel temellere dayanan, öğrenci merkezli ve bireyselleştirilmiş bir yaklaşımdır. Özellikle çocuklarda otizm spektrum bozukluğu ve diğer dil ve iletişim zorlukları olan bireylerde kullanılan ABA, dil becerilerinin geliştirilmesi ve iletişimin artırılması konusunda etkili sonuçlar elde etme potansiyeline sahiptir.
ABA terapisinin etkinliği, uzun süreli, yoğun ve yapılandırılmış bir terapi programı ile ilişkilidir. Bireyin günlük yaşam aktivitelerine entegre edilen bu terapi, dil ve konuşma becerilerini günlük pratiklerle pekiştirmeyi hedefler. Ayrıca, ABA, ödül ve motivasyon temelli yaklaşımıyla bireyin terapi sürecine aktif katılımını teşvik eder ve öğrenilen becerilerin kalıcılığını artırır.
Bununla birlikte, dil ve konuşma terapisi başarı oranını etkileyen diğer terapi modelleri de bulunmaktadır. Özellikle bireyin özel ihtiyaçlarına göre belirlenen ve bireyselleştirilmiş terapi programları, dil ve iletişim becerilerinin geliştirilmesinde önemli bir etkendir. Terapi sürecinde aile katılımının sağlanması, erken müdahale ve düzenli uygulama da başarı oranını artırabilir.
Sonuç olarak, dil ve konuşma terapisi alanında başarı oranı en yüksek olan terapi modeli ABA olarak kabul edilir. Ancak, her bireyin farklı ihtiyaçları ve özellikleri olduğu unutulmamalıdır. Dolayısıyla, başarı oranını artırmak için terapi programlarının bireysel ihtiyaçlara göre uyarlanması ve sürecin düzenli takip edilmesi önemlidir.
2000 yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji bölümünden mezun olduktan sonra Özel Gereksinimli çocuklar ile çalışmaya başladım.
2010 yılında Emineller Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinde göreve başladım.
Kurumumuzda, Psikolog, Yönetici gibi görevlerde bulunduktan sonra şu anda Eğitim koordinatörü olarak çalışmaktayım. Portage Gelişim Envanteri, Denver Gelişim Testi, Duyu Bütünleme Terapisi, Uygulamalı Davranış Analizi, Dil konuşma Eğitimi, Aile Danışmanlığı, Nefes Terapisi uygulayıcısıyım.
Özel gereksinimli çocuklarımızın genel değerlendirmelerini yaparak ihtiyaç temelli eğitim programlarını oluşturulması, eğitiminin bu yönde planlanarak uygulanmasının sağlanması, ailelerin bu konuda bilgilendirilerek eğitim sürecine aktif katılımlarının sağlanması konusunda çalışmalarımı sürdürmekteyim