Otizm Tedavisinde Yaygın Olarak Kullanılan Terapi Modelleri
- Tarih Temmuz 21, 2023
1. Eğitim Tabanlı Terapiler
Uygulamalı Davranış Analizi (Applied Behavior Analysis – ABA):
ABA, otizm spektrum bozukluğu tedavisinde en sık kullanılan ve bilimsel olarak desteklenen bir yöntemdir. Bu terapi, bireyin davranışlarını gözlemleyerek istenmeyen davranışları azaltmaya ve istenilen davranışları artırmaya odaklanır. ABA, bireye özel programlar oluşturarak hedef davranışların öğretilmesini ve günlük yaşam becerilerinin geliştirilmesini sağlar.
Yapılandırılmış Öğretim:
Bu terapi modeli, otizmli bireylere belirli yapılara dayalı öğretim sunmayı amaçlar. Tekrar eden öğrenme süreçleri, görsel destekler ve rutinlerin kullanımı, otizmli bireylerin öğrenme ve davranışlarını daha iyi yönetmelerine yardımcı olur. Ayrıca, bu modelde sosyal becerilerin de öğretimi önemli bir rol oynar.
2. İletişim ve Dil Gelişimi Terapileri
Uyumlu İletişim Eğitimi (Pivotal Response Training – PRT):
PRT, otizmli çocukların motivasyonunu artırmayı hedefleyen bir terapi modelidir. Çocuğun ilgisini çeken konulara dayalı olarak iletişim becerileri ve dil gelişimi teşvik edilir. Bu terapi, sosyal etkileşim ve dil becerilerinin yanı sıra oyun ve oynama becerilerinin geliştirilmesine de odaklanır.
İletişim ve Sosyal Etkileşim İçin Temel Yaklaşımlar:
Bu terapiler, otizmli bireylerin sosyal iletişim ve etkileşim becerilerini artırmaya yönelik olarak geliştirilmiştir. Örneğin, İşbirliğine Dayalı Öğrenme ve Sosyal Hikayeler gibi yöntemler, sosyal etkileşimde daha iyi anlayış ve uyumu teşvik eder.
3. Duyu Bütünleme Terapisi
Bu terapi, duyusal uyaranların düzenlenmesi ve bireyin duyusal bütünleme becerilerinin geliştirilmesine odaklanır. Otizmli bireylerde, duyusal uyarıcılar bazen yoğun veya rahatsız edici olabilir, bu nedenle duyu bütünleme terapisi, duyusal hassasiyeti azaltarak daha iyi bir duyusal deneyim yaşamalarını sağlar.
4. Aile Tabanlı Terapiler
Davranışçı Aile Terapisi (Behavioral Family Therapy – BFT):
Bu terapi modeli, aileyi otizmli bireyin tedavisine dahil ederek, aile içi etkileşimleri ve iletişimi iyileştirmeyi hedefler. Aile üyeleri, otizmli bireyin öğrenme ve gelişim süreçlerine destek olurken, aile içindeki stres ve zorluklar da ele alınır.
Duygusal Destek ve Danışmanlık:
Otizmli bireyin ailesi, duygusal destek ve danışmanlık hizmetleriyle, otizmle başa çıkmak ve çocuklarının ihtiyaçlarına uygun olarak onlara yardımcı olmak için donanımlı hale gelir. Bu terapi ailelerin günlük yaşamlarını daha iyi yönetmelerine ve otizmli çocuklarının gelişimini desteklemelerine yardımcı olur.
Sonuç
Otizm spektrum bozukluğu tedavisinde kullanılan terapi modelleri, bireyin yaşına, düzeyine ve ihtiyaçlarına göre değişebilir. Güncel tedavi yöntemleri, bilimsel temele dayanır ve otizmli bireylerin yaşam kalitesini artırmayı hedefler. Özellikle erken teşhis ve erken müdahale ile uygulanan terapiler, otizmli bireylerin gelişimini destekler ve günlük yaşamlarında daha bağımsız olmalarına yardımcı olur. Ailelerin de tedavi sürecine dahil edilmesi, tedavi başarısını artıran önemli bir faktördür. Ancak, her bireyin otizm deneyimi farklıdır, bu nedenle tedavi planı her zaman bireye özgü olarak düzenlenmelidir.
Etiket:BFT, Davranışçı Aile Terapisi, Otizm, PRT, Terapi
2000 yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji bölümünden mezun olduktan sonra Özel Gereksinimli çocuklar ile çalışmaya başladım.
2010 yılında Emineller Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinde göreve başladım.
Kurumumuzda, Psikolog, Yönetici gibi görevlerde bulunduktan sonra şu anda Eğitim koordinatörü olarak çalışmaktayım. Portage Gelişim Envanteri, Denver Gelişim Testi, Duyu Bütünleme Terapisi, Uygulamalı Davranış Analizi, Dil konuşma Eğitimi, Aile Danışmanlığı, Nefes Terapisi uygulayıcısıyım.
Özel gereksinimli çocuklarımızın genel değerlendirmelerini yaparak ihtiyaç temelli eğitim programlarını oluşturulması, eğitiminin bu yönde planlanarak uygulanmasının sağlanması, ailelerin bu konuda bilgilendirilerek eğitim sürecine aktif katılımlarının sağlanması konusunda çalışmalarımı sürdürmekteyim