Portage Gelişim Envanteri Nedir?
- Tarih Temmuz 21, 2023
Portage Gelişim Envanteri, 1960’lı yıllarda ABD’de geliştirilmiş bir gelişim değerlendirme aracıdır. Özellikle 0-6 yaş arasındaki çocukların gelişimsel düzeylerini değerlendirmek ve ihtiyaçlarına uygun eğitim ve destek programlarını planlamak amacıyla kullanılır. Portage, adını Portage County, Ohio’dan alır, çünkü bu bölgede geliştirilmiş ve ilk olarak uygulanmıştır.
Portage Gelişim Envanteri, bireysel ihtiyaçlara odaklanır ve çocuğun güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek için kullanılır. Bu envanter, çocuğun gelişim alanlarını (örneğin, motor beceriler, dil ve iletişim, sosyal beceriler, bilişsel beceriler) değerlendirir ve çocuğun yaşına uygun becerilerin kazanılmasını hedefler.
Portage Gelişim Envanteri Nasıl Uygulanır?
Portage Gelişim Envanteri, eğitimli uzmanlar, öğretmenler, terapistler ve ebeveynler tarafından kullanılabilir. Testin uygulamasında, çocuğun günlük yaşam aktivitelerine katılımı, sosyal etkileşimleri ve motor becerileri gözlemlenir. Bu gözlem, çocuğun gelişim düzeyini belirlemeye ve ihtiyaçlarına uygun bir eğitim planı oluşturmaya yardımcı olur.
Portage Gelişim Envanteri, çocuğun günlük yaşam aktivitelerine ve oyunlarına entegre edilebilir. Gözlemler ve değerlendirmeler, çocuğun çevresindeki etkileşimler sırasında ve çocuğun doğal ortamında yapılabilir. Bu sayede, çocuğun gerçek gelişim düzeyi daha iyi anlaşılır ve çocuğun günlük yaşamında nasıl daha iyi destekleneceği belirlenir.
Portage Gelişim Envanteri’nin Uygulama Alanları
Erken Gelişim Değerlendirmesi: Portage Gelişim Envanteri, erken çocukluk dönemindeki çocukların gelişimsel düzeylerini değerlendirir. Bu, çocukların motor becerileri, dil ve iletişim, sosyal etkileşim, bilişsel beceriler ve diğer alanlardaki gelişimini takip etmek için kullanışlı bir araçtır. Erken dönemde gelişim gecikmelerinin tespit edilmesine ve erken müdahale imkanı sağlanmasına yardımcı olur.
Özel Eğitim Planlaması: Portage Gelişim Envanteri, çocukların güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek ve çocuğun ihtiyaçlarına uygun özel eğitim planları oluşturmak için kullanılır. Değerlendirme sonuçlarına dayanarak, çocuğa özel eğitim programları ve hedefler belirlenir. Bu, çocuğun gelişimini desteklemek ve potansiyelini tam olarak gerçekleştirmek için önemlidir.
Ebeveyn Eğitimi ve Rehberlik: Portage Gelişim Envanteri, ebeveynlere çocuklarının gelişimsel süreçleri ve beklentileri hakkında rehberlik sağlar. Ebeveynler, çocuğun günlük yaşamında nasıl destek olacaklarını ve gelişimini nasıl teşvik edeceklerini daha iyi anlarlar. Bu şekilde, ebeveynler, çocuğun gelişimine aktif bir şekilde katkıda bulunabilir ve çocuğun günlük yaşam becerilerini geliştirmesine yardımcı olabilirler.
Okul Öncesi Eğitim Programları: Portage Gelişim Envanteri, okul öncesi eğitim programlarının planlanması ve uygulanmasında kullanılabilir. Okul öncesi dönemde çocukların gelişimsel ihtiyaçlarına uygun eğitim programları hazırlanarak çocukların sosyal, bilişsel, dil ve motor becerilerini geliştirmek hedeflenir.
Erken Müdahale Programları: Portage Gelişim Envanteri, erken müdahale programları için temel oluşturan bir değerlendirme aracıdır. Erken dönemde gelişimsel gecikmelerin tespit edilmesi, çocukların erken müdahale programlarına dahil edilmesine ve ihtiyaçlarına uygun destek almasına olanak tanır. Bu, çocukların gelişim potansiyellerini tam olarak gerçekleştirmelerine yardımcı olur.
Sonuç
Portage Gelişim Envanteri, çocukların gelişimsel düzeylerini değerlendirmek ve erken dönemde olası gelişim gecikmelerini tespit etmek için kullanılan önemli bir değerlendirme aracıdır. Eğitimli uzmanlar, öğretmenler ve ebeveynler, çocukların günlük yaşam aktiviteleri ve oyunları sırasında çocuğun davranışlarını ve becerilerini gözlemleyerek bu envanteri uygulayabilirler. Portage Gelişim Envanteri, erken çocukluk dönemindeki çocukların gelişimini desteklemek ve potansiyellerini tam olarak gerçekleştirmelerine yardımcı olmak için önemli bir araçtır. Ayrıca, çocuğun ihtiyaçlarına uygun özel eğitim ve destek programları oluşturmak için önemli bir kılavuz sağlar.
2000 yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji bölümünden mezun olduktan sonra Özel Gereksinimli çocuklar ile çalışmaya başladım.
2010 yılında Emineller Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinde göreve başladım.
Kurumumuzda, Psikolog, Yönetici gibi görevlerde bulunduktan sonra şu anda Eğitim koordinatörü olarak çalışmaktayım. Portage Gelişim Envanteri, Denver Gelişim Testi, Duyu Bütünleme Terapisi, Uygulamalı Davranış Analizi, Dil konuşma Eğitimi, Aile Danışmanlığı, Nefes Terapisi uygulayıcısıyım.
Özel gereksinimli çocuklarımızın genel değerlendirmelerini yaparak ihtiyaç temelli eğitim programlarını oluşturulması, eğitiminin bu yönde planlanarak uygulanmasının sağlanması, ailelerin bu konuda bilgilendirilerek eğitim sürecine aktif katılımlarının sağlanması konusunda çalışmalarımı sürdürmekteyim