Denver Gelişim Testi Nedir?
- Tarih Temmuz 21, 2023
Denver Gelişim Testi Nedir?
Denver Gelişim Testi (Denver Developmental Screening Test – DDST), 1960’lı yıllarda Dr. William K. Frankenburg ve Dr. Robert J. Dodds tarafından geliştirilmiş bir tarama aracıdır. Bu test, 0 ila 6 yaş arasındaki çocukların gelişimini değerlendirmek için kullanılır ve çeşitli gelişimsel alanları içerir. Denver Gelişim Testi, çocukların motor becerileri, dil gelişimi, sosyal ve kişisel beceriler gibi alanlardaki gelişim düzeylerini değerlendirir.
Test, çocuğun gelişimsel geçmişini ve mevcut durumunu anlamak için anamnez (hikaye alma) ve gözlem yöntemleri kullanır. Özellikle erken çocukluk dönemindeki gelişim aşamalarının takibi için önemli bir araçtır ve erken dönemde olası gelişimsel gecikmeleri tespit etmeye yardımcı olur.
Denver Gelişim Testi Nasıl Uygulanır?
Denver Gelişim Testi, eğitimli sağlık uzmanları ve pedagoglar tarafından uygulanır. Test, çocuğun gelişimsel aşamalarını değerlendiren çeşitli soru ve aktivitelerden oluşur. Bu aktiviteler, çocuğun motor becerilerini, sosyal etkileşimini ve dil gelişimini içerir. Ayrıca, çocuğun sosyal ve kişisel becerileri de değerlendirilir.
Test uygulayıcısı, çocuğun ebeveyni veya bakıcısıyla birlikte çocuğun davranışlarını ve tepkilerini gözlemler. Aynı zamanda çocukla bir dizi aktivite yapar ve çocuğun motor becerilerini ve dil gelişimini ölçmeye yönelik basit testleri uygular. Testin sonuçları, çocuğun yaşına ve cinsiyetine göre belirlenen normlara göre değerlendirilir.
Denver Gelişim Testi Hangi Alanları İçerir?
Denver Gelişim Testi, çeşitli gelişimsel alanları içerir ve çocuğun yaşına göre farklı şekillerde uygulanır. Bu alanlar şunlardır:
Kişisel-Sosyal Alan: Bu alanda, çocuğun sosyal etkileşimi, oyun becerileri ve bağımsızlık düzeyi değerlendirilir. Örneğin, çocuğun başkalarıyla nasıl etkileşim kurduğu ve temel günlük yaşam aktivitelerini ne kadar başarıyla gerçekleştirdiği gözlenir.
Dil Alanı: Dil becerileri ve iletişim yetenekleri değerlendirilir. Çocuğun konuşma anlayışı, ifade edebilme yeteneği ve sözcük dağarcığı gibi dil gelişimi ile ilgili beceriler ölçülür.
Motor Alan: Bu alanda, çocuğun motor becerileri ve fiziksel gelişimi değerlendirilir. Çocuğun büyük kaslarıyla (örneğin yürüme, koşma) ve ince kaslarıyla (örneğin el becerileri) ilgili becerileri gözlenir.
El-Göz Koordinasyonu: Bu alanda, çocuğun el-göz koordinasyonu ve görsel-motor becerileri değerlendirilir. Örneğin, çocuğun nesneleri tutma ve çizme gibi el-göz koordinasyonu gerektiren becerileri ölçülür.
Denver Gelişim Testi’nin Önemi
Denver Gelişim Testi, erken çocukluk dönemindeki gelişim aşamalarının takibi için önemli bir araçtır. Erken dönemde gelişimsel gecikmelerin tespit edilmesine yardımcı olur ve erken müdahale imkanı sağlar. Erken müdahale, çocuğun gelişimsel ihtiyaçlarının belirlenmesi ve gereken desteğin sağlanması açısından önemlidir. Bu sayede, çocukların gelişimsel potansiyellerini tam olarak gerçekleştirmelerine ve günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlık kazanmalarına yardımcı olur.
Ayrıca, Denver Gelişim Testi, sağlık ve eğitim profesyonellerine, çocukların gelişim düzeyleri hakkında önemli bilgiler sunar ve ilgili tedavi veya müdahale programlarının planlanmasına yardımcı olur. Test, erken çocukluk dönemindeki gelişim süreçlerini daha iyi anlamak ve çocukların ihtiyaçlarına uygun bir şekilde destek olmak için kritik bir araçtır.
Sonuç
Denver Gelişim Testi, erken çocukluk dönemindeki çocukların gelişim düzeylerini değerlendirmek ve olası gelişimsel gecikmeleri tespit etmek için yaygın olarak kullanılan bir gelişim testidir. Test, çocuğun kişisel-sosyal, dil, motor ve el-göz koordinasyonu gibi alanlardaki gelişim düzeylerini değerlendirir. Erken dönemde gelişimsel gecikmelerin tespit edilmesi ve erken müdahale imkanı sağlaması nedeniyle önemlidir. Denver Gelişim Testi, çocukların gelişimsel potansiyellerini tam olarak gerçekleştirmelerine ve günlük yaşam aktivitelerinde bağımsızlık kazanmalarına yardımcı olur. Bu nedenle, sağlık ve eğitim profesyonelleri tarafından çocukların gelişim süreçlerini izlemek ve ihtiyaçlarına uygun destek sağlamak için etkili bir araç olarak kullanılmaktadır.
2000 yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji bölümünden mezun olduktan sonra Özel Gereksinimli çocuklar ile çalışmaya başladım.
2010 yılında Emineller Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezinde göreve başladım.
Kurumumuzda, Psikolog, Yönetici gibi görevlerde bulunduktan sonra şu anda Eğitim koordinatörü olarak çalışmaktayım. Portage Gelişim Envanteri, Denver Gelişim Testi, Duyu Bütünleme Terapisi, Uygulamalı Davranış Analizi, Dil konuşma Eğitimi, Aile Danışmanlığı, Nefes Terapisi uygulayıcısıyım.
Özel gereksinimli çocuklarımızın genel değerlendirmelerini yaparak ihtiyaç temelli eğitim programlarını oluşturulması, eğitiminin bu yönde planlanarak uygulanmasının sağlanması, ailelerin bu konuda bilgilendirilerek eğitim sürecine aktif katılımlarının sağlanması konusunda çalışmalarımı sürdürmekteyim